Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/63553
EDUCAR O TRABALHADOR CIDADÃO PRODUTIVO OU O SER HUMANO EMANCIPADO?
Cidadania
Emancipação
Educação e trabalho
Ensino médio técnico
Citizenship
Emancipation
Education and work
Technical secondary education
Ciudadanía
Emancipación
Educación y trabajo
Educación secundaria técnica
Alternative title
To educate the productive worker/citizen or the emancipated human being?Affilliation
Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação. Niterói, RJ. Brasil
Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação. Niterói, RJ. Brasil
Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação. Niterói, RJ. Brasil
Abstract in Portuguese
Este texto é parte da pesquisa "A Formação do Cidadão Produtivo", que tem por objetivo analisar as políticas de ensino médio técnico nos anos 80, bem como as reformas educativas nos anos 90. Observa-se que muitas noções ou conceitos têm significado próprio nos embates da ideologia da globalização ou da mundialização do capital, mas podem ser resgatados em formas societárias alternativas, tais como trabalho e trabalhador produtivo, cidadania, cidadão produtivo e emancipação, se resgatados na sua historicidade. A ideia de cidadania, se a entendemos como parte de um projeto emancipador, apresenta alguns obstáculos em relação à democracia e ao trabalho na concepção liberal. Tanto no sentido liberal da cidadania como direitos civis, políticos e sociais do indivíduo, quanto no sentido marxiano de cidadania coletiva, o termo tem exigências que remetem, no Brasil, à forma histórica de inserção restrita dos cidadãos brasileiros na comunidade política. Distancia-se, também, das reformas educativas em curso no ensino médio técnico, com seus cursos breves modulares, com a redução do saber e da técnica às questões operacionais, aos valores pautados pelo individualismo e pela competitividade exigidos pelo mundo empresarial.
Abstract
This text is part of the research "The Formation of the Productive Citizen", which aims to analyze technical secondary education policies in the 1980s, as well as educational reforms in the 1990s. It is observed that many notions or concepts have their own meaning in clashes with the ideology of globalization or the globalization of capital, but can be rescued in alternative societal forms, such as work and productive worker, citizenship, productive citizen and emancipation, if rescued in their historicity. The idea of citizenship, if we understand it as part of an emancipatory project, presents some obstacles in relation to democracy and work in the liberal conception. Both in the liberal sense of citizenship as civil, political and social rights of the individual, and in the Marxian sense of collective citizenship, the term has requirements that refer, in Brazil, to the historical form of restricted insertion of Brazilian citizens in the political community. It also distances itself from the ongoing educational reforms in technical secondary education, with its short modular courses, with the reduction of knowledge and technique to operational issues, to values guided by individualism and competitiveness demanded by the business world.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
Este texto forma parte de la investigación “La Formación del Ciudadano Productivo”, que tiene como objetivo analizar las políticas de educación media técnica en los años 1980, así como las reformas educativas en los años 1990. Se observa que muchas nociones o conceptos tienen significado propio en la educación. choca con la ideología de la globalización o la globalización del capital, pero puede rescatarse en formas sociales alternativas, como trabajo y trabajador productivo, ciudadanía, ciudadano productivo y emancipación, si se rescata en su historicidad. La idea de ciudadanía, si la entendemos como parte de un proyecto emancipador, presenta algunos obstáculos en relación con la democracia y el trabajo en la concepción liberal. Tanto en el sentido liberal de ciudadanía como derecho civil, político y social del individuo, como en el sentido marxista de ciudadanía colectiva, el término tiene exigencias que remiten, en Brasil, a la forma histórica de inserción restringida de los ciudadanos brasileños en el ámbito político. comunidad. También se distancia de las reformas educativas en curso en la educación media técnica, con sus cursos modulares cortos, con la reducción del conocimiento y la técnica a cuestiones operativas, a valores guiados por el individualismo y la competitividad que exige el mundo empresarial.
Keywords in Portuguese
Cidadão produtivoCidadania
Emancipação
Educação e trabalho
Ensino médio técnico
Keywords
Productive citizenCitizenship
Emancipation
Education and work
Technical secondary education
Keywords in Spanish
Ciudadano productivoCiudadanía
Emancipación
Educación y trabajo
Educación secundaria técnica
Share