Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/9761
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
- IFF - Artigos de Periódicos [1287]
Metadata
Show full item record
SETOR DE NEFROLOGIA: UMA PARCERIA ENTRE ENSINO E SERVIÇO
El Sector de nefrologÌa: una sociedad entre enseÒanza y servicio
Alternative title
Nephrology service: partnership between academic and clinical nursing institutionsEl Sector de nefrologÌa: una sociedad entre enseÒanza y servicio
Affilliation
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Enfermagem Anna Nery. Departamento de Enfermagem Médico Cirúrgica. Programa Curricular Interdepartamental IX. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Enfermagem Anna Nery. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Enfermagem Anna Nery. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Trata de experiÍncias de ensino, de aprendizagem e de avaliaÁ„o da prestaÁ„o dos cuidados de enfermagem, por graduandos do sexto perÌodo,
‡ clientela em terapias substitutivas renais, em serviÁo de nefrologia de hospital universit·rio no Estado do Rio de Janeiro. Realizada pela
parceria entre instituiÁıes p˙blicas de ensino e assistencial, procedemos avaliaÁ„o coletiva com entrevista estruturada com os participantes do
processo, no segundo semestre de 2008. Os dados apontaram diagnÛstico do ambiente e perfil da clientela, os cuidados parciais de enfermagem
prestados pelos graduandos e cujas avaliaÁıes com os participantes do processo indicaram: interesse e bom desempenho dos graduandos e
limitaÁıes na abordagem dos conte˙dos essenciais ao cuidado nas terapias substitutivas renais. Consideramos relevante a aprendizagem teÛrica
e pr·tica da assistÍncia de enfermagem prestada aos clientes em terapias substitutivas renais.
Abstract
This paper describe teaching-learning experiences of senior nursing undergraduate students in providing care for clients on substitutive renal
therapies in the nephrology service of a university hospital in the state of Rio de Janeiro. The process was facilitated through a partnership
between academic and clinical nursing public institutions. Structured interviews were used to evaluate the process during the second
semester of 2008. Data led to the identification of the environmental factors, clientsí profile, and studentsí nursing care. Evaluation of the
experience indicated great interest and good performance of students, but there were limitations on fundamental knowledge to provide care
for clients on renal substitutive therapies. Therefore, theory and practice are very relevant to provide quality care for clients on renal
substitute therapies.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
El presente artÌculo trata de experiencias de enseÒanza, de aprendizaje y de evaluaciÛn de la prestaciÛn de los cuidados de enfermerÌa, por
estudiantes de pregrado del sexto perÌodo, a la clientela en terapias sustitutivas renales, en el servicio de nefrologÌa del hospital universitario
del Estado de RÌo de Janeiro. Realizada por la sociedad entre instituciones p˙blicas de enseÒanza y asistencial, procedimos a efectuar la
evaluaciÛn colectiva con una entrevista estructurada a los participantes del proceso, en el segundo semestre del 2008. Los datos seÒalaron el
diagnÛstico del ambiente y el perfil de la clientela, los cuidados parciales de enfermerÌa prestados por los estudiantes y las evaluaciones como
participantes del proceso indicaron: interÈs y buen desempeÒo asÌ como limitaciones en el abordaje de los contenidos esencialespara el
cuidado en las terapias sustitutivas renales. Consideramos relevante el aprendizaje teÛrico y pr·ctico de la asistencia de enfermerÌa prestada
a los clientes que se encuentran en terapias sustitutivas renales.
Share