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Objetivos de Desarrollo Sostenible
02 Fome zero e agricultura sustentávelColecciones
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POSITIVISMO E MODERNIZAÇÃO: POLÍTICAS E INSTITUTOS CIENTÍFICOS DE AGRICULTURA NO BRASIL (1909-1935)
Bhering, Marcos Jungmann | Fecha del documento:
2008
Autor
Director
Afiliación
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em História das Ciências e da Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Resumen en portugues
Esta dissertação analisa o processo de criação do Ministério da Agricultura, Indústria e Comércio (MAIC) em 1906/9 e as atividades científicas exercidas em seu interior. Organizado a partir das demandas de setores descontentes das elites dominantes no Brasil, reunidos em torno da Sociedade Nacional de Agricultura, este ministério se caracterizou como um espaço institucional de difusão e exercício de uma atividade científica pragmática, que se ligava na maioria das vezes com a agricultura. Sua criação significou a retomada no início do século XX de um processo de institucionalização da relação entre ciência e as demandas da agricultura, construído no Brasil ao longo do século XIX. Processo este que se expressou na criação em 1861 do Ministério da Agricultura, Comércio e Obras Públicas, mas que foi interrompido após a instauração da República em 1889 através de sua transformação em uma secretaria de Estado. Neste resgate, o positivismo, que se difundiu entre as elites ilustradas brasileiras, a partir do final do século XIX, influenciou o repertório de idéias e valores que permearam a construção do MAIC e que se materializaram na forma como este novo ministério foi estruturado. A construção do MAIC também se inseriu em um contexto de modernização do Estado brasileiro e destacou-se como um espaço inicial em que a especialização profissional alcançou a esfera estatal. Neste sentido, o novo ministério foi um espaço privilegiado de acesso às carreiras técnicas, assim como de formação para esse novo padrão de formação profissional.
Resumen en ingles
This study examines the establishment of the Ministry of Agriculture, Industry and Commerce (MAIC) in 1906/9, and it’s scientific activities. Organized from demands of discontented sectors of the ruling classes in Brazil, gathered around the National Society of Agriculture, this ministry was marked as an institutional space of diffusion and pursue of a pragmatic scientific activity, linked in most cases with agriculture. It’s creation meant the retake to the beginning of the XX century of a process of institutionalization of the relationship between science and the demands of agriculture, built in Brazil during the nineteenth century. This process was expressed in the creation of Ministry of Agriculture, Commerce and Public Works, but was interrupted after the establishment of the Republic in 1889, through it’s transformation in a secretary of State. In this retake, the positivism, which circulated through the illustrated elites in the end of the nineteenth century, influenced the repertoire of ideas and values that permeated the construction of the agency and materialized in the way the new ministry will be structured. The construction of MAIC was also inserted in a context of modernization of the Brazilian state, and stood out as an initial area where the process of professional specialization reached the level of the state. The new ministry turned into a privileged access space for technical careers, as well as a training area for this new pattern of formation. The first chapter analyzes separately two processes, in nineteenth century Brazil, which disseminated the defense of the applied science: the institutionalization of the relationship between science and the demands of agriculture and the diffusion of positivist ideas. The second chapter treats the interruption and the retake of the institutionalization process that allied science and agriculture in Brazil and the constituition of MAIC. In a second part it will present some agencies that constituted the new ministry, which were highlighted by the pragmatic character that the science assumed in their interior, as well for having initially carried the mark of a diffuse positivism. The third chapter deals with the scientific trajectory of Paulo Carneiro, a positivist scientist who built his career inside the ministry in the decade of 1920 and in 1935 assumed the leadership of the Secretariat of Agriculture, Industry and Commerce of Pernambuco where, based in his positivist and scientific formations, tried to implement public policies for the rural area and projects originally developed in the Ministry of Agriculture.
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