Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/60447
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
INVESTIGAÇÃO DA MOTIVAÇÃO EM QUALIFICAÇÃO PROFISSIONAL DOS USUÁRIOS EM REALIZAR CURSOS DA UNA-SUS SOBRE TEMÁTICAS ASSOCIADAS À SAÚDE INTEGRAL DO IDOSO
Alternative title
Investigation of the motivation in professional qualification of users to take UNA-SUS courses on topics associated with the integral health of the elderlyAuthor
Affilliation
Universidade Federal da Bahia. Salvador, BA, Brasil.
Universidade Estadual Paulista. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde. Secretaria Executiva. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde. Secretaria Executiva. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde. Secretaria Executiva. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Universidade Estadual Paulista. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade de Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde. Secretaria Executiva. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde. Secretaria Executiva. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Universidade Aberta do Sistema Único de Saúde. Secretaria Executiva. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Abstract in Portuguese
Em todo o mundo, o número de idosos tem aumentado substancialmente, implicando maior necessidade em
cuidado em saúde deste público. A Universidade Aberta do SUS (UNA-SUS) desenvolveu um programa em educação
permanente em saúde com a temática do cuidado em saúde do idoso, visando corroborar com a prática dos profissionais
de saúde. O objetivo deste estudo foi analisar os fatores sociodemográficos e educacionais associados à motivação para
se matricular em cursos do programa de saúde do idoso da UNA-SUS em parceria COSAPI/MS. Trata-se de um estudo
descritivo, transversal inferencial e de abrangência nacional, com dados secundários da plataforma AROUCA. Foram
analisadas 10224 respostas de indivíduos que se matricularam nesses microcursos. Foi observado que ter um conhecimento
prévio sobre a temática aumenta em 1% a prevalência (O.R IC 95% = 1,01- 1,02) de realizar a matrícula com o objetivo
de melhorar o desempenho profissional. Além disso, observou-se que dados faltantes impactaram a análise de algumas
variáveis preditoras em nosso estudo. Desta forma, sugere-se que o público que mais tem buscado os microcursos desta
temática é formado por aqueles que já têm uma experiência e conhecimento na área. Além disso, em termos dos dados,
existe a necessidade de atualizações cadastrais dos usuários para futuras ofertas sobre o tema, evitando assim os dados
faltantes.
Abstract
Worldwide, the number of elderly people has increased substantially, implying a greater need for health care for
this population. The Open University of SUS (UNA-SUS) developed a program in continuing health education with the theme
of health care for the elderly, aiming to corroborate the practice of health professionals. The objective of this study was to
analyze the sociodemographic and educational factors associated with motivation to enroll in courses in the health program
for the elderly at UNA-SUS in partnership with COSAPI/MS. This is a descriptive, inferential cross-sectional study of national
scope, with secondary data from the AROUCA platform. A total of 10224 responses from individuals who enrolled in these micro-courses were analyzed. It was observed that having prior knowledge on the subject increases the prevalence by 1% (O.R
IC 95% = 1.01-1.02) of registering with the aim of improving professional performance. In addition, it was observed that missing
data impacted the analysis of some predictor variables in our study. In this way, it is suggested that the public that has sought
the most microcourses in this theme are those who already have experience and knowledge in the area. Furthermore, in terms
of data, there is a need for user registration updates for future offers on the topic, thus avoiding missing data.
Share