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A VIVÊNCIA DA INTERSETORIALIDADE NA PERSPECTIVA DE GESTORES: INTEGRANDO SAÚDE E EDUCAÇÃO NO CONTEXTO DA DENGUE
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The perceptions of health managers about intersectoriality: integrating health and education in the context of dengueAfiliación
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Rene Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Rene Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Rene Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Rene Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil
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Resumen en portugues
Introdução: Um dos principais desafios para a prevenção e controle da dengue é o fato de a doença extrapolar o setor SAÚDE, o qual requer participação social e ações intersetoriais, em especial o da Educação. Estudos sobre intersetorialidade e educação em SAÚDE podem auxiliar no entendimento das dinâmicas necessárias para sustentabilidade dessas ações. Objetivo: Compreender como gestores do setor da SAÚDE e da Educação vivenciam a intersetorialidade no contexto da dengue. Métodos: Trata-se de um estudo descritivo, exploratório e qualitativo. Foram realizadas entrevistas individuais em profundidade com o total de nove gestores do município de Contagem/Minas Gerais; quatro do setor SAÚDE e cinco do setor Educação. As entrevistas foram analisadas por meio de análise de conteúdo. Resultados: Identificou-se as categorias temáticas: a) percepções sobre os processos de trabalho; b) a intersetorialidade sob o ponto de vista da SAÚDE; c) concepções de educação em SAÚDE. Para o setor educação, identificou-se as categorias: a) concepções sobre práticas cotidianas da educação; b) a intersetorialidade sob o ponto de vista de educação. O setor SAÚDE tem familiaridade com o conceito de intersetorialidade, apesar da dificuldade em concretizá-lo. O setor educação destaca a temática da dengue como tópico importante nos planos e currículos pedagógicos. Contudo, a intersetorialidade tende a ser compreendida de forma técnica e simplista por ambos os setores. ConcluSÃO: O estudo mostra o distanciamento entre as diretrizes governamentais que orientam ações intersetoriais e o que ocorre no cotidiano dos territórios geridos por diversas esferas de poder.
Resumen en ingles
Introduction: One of the main challenges for the prevention and control of dengue is the fact that the disease extrapolates the Health sector, and requires social participation and intersectoral actions, particularly from the Education sector. Studies on intersectoriality and health education can contribute to the understanding of the required dynamics for the sustainability of these actions. Objective: To survey how managers from the Health and Education sector experience intersectoriality in the context of dengue. Methods: This is a descriptive, exploratory and qualitative study. Individual in-depth interviews were conducted with a total of nine managers from the municipality of Contagem / Minas Gerais; four from the Health sector and five from the Education sector. The interviews were analyzed utilizing the content analysis technique. Results: The following thematic categories were identified: a) perceptions of work processes; B) intersectoriality from the point of view of health; C) conceptions of health education. For the education sector, the following categories were identified: a) conceptions about daily practices of education; B) intersectoriality from the point of view of education. The health sector is familiar with the concept of intersectorality, despite the challenges involved in achieving it. The education sector acknowledges dengue as an important topic in pedagogical plans and curricula. However, intersectoriality tends to be misunderstood and treated in a technical and simplistic way by both sectors. Conclusion: The study points to the gap between the government recommendations for intersectoral actions and what actually occurs in the daily work of the territories managed by different spheres of power.
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