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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/51977
NARRATIVAS DE MEMÓRIA E MEDICINAS TRADICIONAIS: A ESCOLA DE CULTURA E SAÚDE SEMENTE DE JUREMA
Cavalcanti, Adriana de Holanda | Date Issued:
2021
Alternative title
Narratives of memory and traditional medicines: the Semente de Jurema School of Culture and HealthAdvisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este estudo fundamentou-se na perspectiva da pesquisa-intervenção, e se propôs a colocar em analise temas em memória, cultura e saúde, tendo nas narrativas das medicinas da Jurema Sagrada seu principal material de reflexão. Os efeitos de saber-poder sobre o tema foram provocados através da cartografia dos arquivos de memória da Escola de Cultura e Saúde Semente de Jurema, realizando entrevistas abertas com participantes das oficinas, vivencias da escola e Juremeiros. Apresentou a pedagogia griô como uma das principais referências para a dinamização dos aprendizados acerca das medicinas dos povos tradicionais e dos lugares de saber dos mestres juremeiros, acerca dos processos saúde e doença, morte e vida. Apontou em destaque como as artes e ofícios dos povos de matriz indígena são de extrema importância para o campo das práticas integrativas e complementares em saúde, e como os processos de ensino e aprendizado em medicinas integrativas devem incluir a relevância das especificidades das artes de cuidar nas medicinas tradicionais e seus sistemas sagrados. Destacou ainda, a relevância dos estudos sobre a morte e o morrer acerca do tema dos patrimônios culturais da saúde, nos estudos transversais em memória social que deflagraram a potência de valorização, reconhecimento acadêmico e social das sabedorias sagradas no cuidado em saúde.
Abstract
This study is based on the perspective of research-intervention, and proposes to analyze themes in memory, culture and health, having as main material reflection the narratives of the medicines of "Jurema Sagrada”. The effects of power-knowledge on the subject's form provoked through the cartography of memory files of the School of Culture and Health Semente de Jurema, conducting open interviews with participants from the headquarters and experiences of the school and Juremeiros. Presented the pedagogy “griot” as one of the main references for promoting types of knowledge about medicines, traditional peoples and places of knowledge of the juremeiros masters’ health and teaching processes, death and life. It pointed out how arts and crafts of indigenous peoples are extremely important for the field of integrative and complementary practices in health and how the teaching and learning processes in integrative medicine must contemplate the relevance of the specificities of the arts of caring for medicines systems traditional and sacred.It also highlights the relevance of studies on death and death on the theme of the cultural heritage of health, in non-transversal studies in social memory, triggering the potential for recovery, academic and social reconquest of sacred knowledge, careless in health.
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