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Tipo de documento
ArtigoDireito Autoral
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Objetivos de Desenvolvimento Sustentável
04 Educação de qualidadeColeções
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PRINCIPLES OF PROBLEM-BASED LEARNING FOR TRAINING AND PROFESSIONAL PRACTICE IN ECOTOXICOLOGY
Autor(es)
Afiliação
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Comunicação Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade de Lisboa. Instituto de Educação. Lisboa, Portugal.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação e Promoção da Saúde Ambiental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto Federal Fluminense. Laboratório de Ecotoxicologia e Microbiologia Ambiental. Cabo Frio, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Comunicação Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Comunicação Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Centro de Estudos da Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto de Bioquímica Médica Leopoldo de Meis. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Comunicação Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Instituto Federal do Rio de Janeiro, Campus Mesquita. Mesquita, RJ, Brasil.
Universidade de Lisboa. Instituto de Educação. Lisboa, Portugal.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Avaliação e Promoção da Saúde Ambiental. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto Federal Fluminense. Laboratório de Ecotoxicologia e Microbiologia Ambiental. Cabo Frio, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Comunicação Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Comunicação Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Centro de Estudos da Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Instituto de Bioquímica Médica Leopoldo de Meis. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Comunicação Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Instituto Federal do Rio de Janeiro, Campus Mesquita. Mesquita, RJ, Brasil.
Universidade de Lisboa. Instituto de Educação. Lisboa, Portugal.
Resumo em Inglês
Problem-based learning (PBL) is a protagonist of constructivism widely used successfully in higher education. PBL is a learner-centered instructional and curricular approach that can use real problems for the development of the teaching and learning process. On the other hand, the complexity of knowledge of Ecotoxicology, as well as the importance of this field for Environmental Health and society demand reflections and proposals for the training of professionals who work in this field. Therefore, in accordance with the principles of PBL, this strategy can effectively contribute to the training and professional practice of ecotoxicologists. We report herein the importance of the principles of PBL for the training of ecotoxicologists, including the discussion of a case study using fish biomarkers for the development of this teaching strategy. Teaching ecotoxicology through PBL principles allowed students to develop several advantages for Ecotoxicology training through the discussion of an authentic, real life problem that engaged them in its discussion, functioning as a stimulus for learning. The students were able to develop laboratory skills, group work competences, understand basic concepts and fundamentals of Ecotoxicology and become empowered regarding skills and competences for future practice.
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