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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/38711
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DIÁLOGOS PROSPECTIVOS BRASÍLIA 2030: INTEGRAÇÃO DE POLÍTICAS PÚBLICAS NO TERRITÓRIO
Titulo alternativo
Foresight dialogue Brasília 2030: integration of public policies in the territoryAutor
Afiliación
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
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Resumen en portugues
Objetivo: Apresentar cenários para 2030 fomentados na oficina de Diálogos Prospectivos durante o II Encontro de Redes Sociais Locais do Distrito Federal. Método: O estudo é de natureza exploratória descritiva com uso de metodologia de prospectiva territorial, utilizada pelo Núcleo de Futuro da Universidade de Brasília e pela Fundação Oswaldo Cruz Brasília. Na oficina, foi realizado o debate sobre o futuro de Brasília com a articulação e o diálogo entre atores do governo local e a sociedade civil, organizado em forma de rede sociotécnica. As informações são originadas por dados coletados de maneira diversas, sendo sistematizadas e analisadas para a geração de inteligência sobre o futuro do território. Resultados: O processo de discussão realizado gerou cinco cenários possíveis para 2030 no território de Brasília. Só poderá ter sucesso na sua “governança”, se a tomada de decisão no âmbito das políticas públicas considerar as recomendações geradas pela participação sociotécnica. Conclusão: O método de Inteligência de Futuro é um processo de acompanhamento sistemático da situação, e visa orientar as ações como foco na visão de futuro compartilhada pelo grupo. Para tanto, é preciso que o acompanhamento das hipóteses que compõem os cenários seja feito com uso das bases de dados sistematizadas pelas políticas públicas, pois nelas encontraremos parte da realidade social. Deve ser considerado que o Governo do Distrito Federal é integrante do movimento “Governo Aberto”.
Resumen en ingles
Objective: To present scenarios for 2030 fomented in the workshop of Prospective Dialogues during the II ERSL-DF on the future of the Federal District. Method: The study is descriptive exploratory nature with use of methodology of territorial prospective, which is widely used by the Nucleus of Future of the University of Brasília and Fiocruz Brasília. In the workshop, the debate was held on the future of Brasília with the articulation and dialogue between local government actors and civil society, organized in the form of a socio-technical network. The information is originated by data collected in the territories in diverse ways, being systematized and analyzed for the generation of intelligence feeding the actions of the actors of the Social Game. Results: The discussion process generated five possible scenarios for 2030 in the territory of Brasília. You can only succeed in your “governance” if public policy decision-making considers the recommendations generated by socio-technical participation in ERSL-DF II, taking advantage of opportunities and removing threats. Another important point to be made is that the participatory nature of the prospective exercise, since the beginning of the process, has enabled an integrated coordination effort with consistency and credibility to achieve the desired results. Conclusion: The Future Intelligence method is a process of systematically monitoring the situation of a territory aimed at guiding the actions as a focus the future vision shared by the group. For that, it is necessary that the monitoring of the hypotheses that compose the scenarios, is done using the databases systematized by the public policies, in them we will find part of the social reality. From these data, one can have a basket of indicators that helps to measure the situation at each moment. It should be considered that the Government of the Federal District is a member of the “Open Government” movement and has made it possible to open its data to promote transparency in public management. The future hypotheses are questions to be answered by scientific research, allowing, thus, to generate greater impact if counting on the crossing of data of different natures to generate indicators. This work has provided a reflection on the forces that shape the long term and that strongly interfere in policies, planning and decision making.
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