Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/37937
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
REVISITANDO A PARCERIA MUSEU-ESCOLA: CURRÍCULO E FORMAÇÃO PROFISSIONAL
Köptcke, Luciana Sepúlveda | Date Issued:
2014
Alternative title
Approaching the museum and school partnership from a curriculum point of view, building new professional capacitiesAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil / Universidade de Brasília. Faculdade de Ciência da Informação. Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação. Brasília, DF, Brasil.
Abstract in Portuguese
O presente texto situa a parceria museu-escola na discussão da legitimidade social dos espaços educativos na modernidade, a partir da análise das categorias “formal”, “nãoformal” e “informal” em educação. Constrói a relação de parceria como objeto de análise, definindo-a como situação relacional a ser abordada a partir da perspectiva culturalista do currículo. Finalmente, coloca em pauta as implicações desta abordagem para a formação inicial e continuada dos profissionais envolvidos com este tipo de experiência, no museu como na escola.
Abstract
The paper approaches the museum and school partnership from a curricula critical theory perspective. It analyses “partnership” as a social and relational category considering it among other operational ones as formal, non-formal and informal education. Those social and technical representations of educational practices and agents, when situated from a historical and social point of view, reveal something of the struggle for legitimacy in the educational field. Finally, it suggests that understanding the school and museum real curricula should bring new perspectives to the professional and initial education of the partners engaged in those situations.
Share