Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/37114
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
A POLÍTICA NACIONAL DE EDUCAÇÃO PERMANENTE EM SAÚDE EM RELAÇÃO ÀS AÇÕES FORMATIVAS EXECUTADAS PELA ESCOLA DE SAÚDE PÚBLICA DO ESTADO DE MINAS GERAIS
Políticas públicas de saúde
Educação permanente em saúde
Public politics of health
Permanent education in health
Assis, Poliana Cabral de | Date Issued:
2019
Author
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A presente pesquisa tem por objetivo caracterizar a Política Nacional de Educação Permanente em Saúde (PNEPS), no Estado de Minas Gerais, em relação às ações formativas executadas pela Escola de Saúde Pública do Estado de Minas Gerais (ESP-MG), no período de 2007 a 2017. Como caminho metodológico foi utilizado o método qualitativo, por meio de pesquisa e análise documental, relativos ao processo de estruturação, organização e execução de ações educacionais da ESP-MG além de, documentos oficiais relativos à temática disponíveis em sites eletrônicos do governo estadual e do governo federal. A pesquisa bibliográfica envolveu busca e análise de artigos nos bancos de dados da Bireme, Scielo e Google Acadêmico utilizando os seguintes termos: política nacional de educação permanente em saúde, políticas públicas de saúde, educação permanente em saúde. A articulação entre a pesquisa documental e bibliográfica possibilitou uma melhor compreensão e problematização do tema. Em relação aos resultados foi possível identificar o campo conceitual, as estratégias político-pedagógicas, potencialidades e fragilidades da PNEPS. No âmbito estadual, foi possível identificar o percurso de implantação e implementação da política no período de 2004 a 2017, para melhor compreensão do campo de estudo, e o movimento do Grupo de Trabalho Estadual (GTE) para elaboração do Plano Estadual de Educação Permanente em Saúde (PEEPS), de acordo com as diretrizes do Programa de Fortalecimento das Práticas de Educação Permanente em Saúde no Sistema Único de Saúde (PRO EPS-SUS), em 2018. Em relação à ESP-MG, foi apontado seu percurso institucional e as ações desenvolvidas no âmbito da PNEPS durante o período delimitado pela pesquisa. No decorrer do estudo documental e bibliográfico ficou evidenciado a importância da PNEPS para: aprimoramento profissional dos trabalhadores do SUS por meio da Educação Permanente em Saúde (EPS), discussão e alteração dos processos de trabalho, interlocução entre os atores do chamado quadrilátero de formação.
Abstract
The present research aims to characterize the National politics of Permanent Education in Health (PNEPS), in the State of Minas Gerais, in relation to the formative actions performed by the School of Public Health of the State of Minas Gerais (ESP-MG), from 2007 to 2017. As methodological way, the qualitative method was used, through documentary research and analysis, related to the process of structuring, organizing and executing ESP-MG educational actions, as well as official documents related to the theme available on electronic websites of the state government and the federal government. The bibliographic research involved the search and analysis of articles in the databases of Bireme, Scielo and Google Scholar using the following terms: national politics of permanent education, public politics of health, and permanent education in health. The articulation between documentary and bibliographic research made possible a better understanding and problematization of the theme. In relation to the results, it was possible to identify the conceptual field, the political-pedagogical strategies, potentialities and fragilities of PNEPS. At the state level, it was possible to identify the policy implementation and implementation path from 2004 to 2017, for a better understanding of the field of study, and the movement of the State Working Group (GTE) to elaborate State Plan of Permanent Education in Health (PEEPS, in accordance with the guidelines of the Program for Strengthening the Practices of Permanent Health Education in the Health Unic System (PRO ESP-SUS), in 2018. About ESP-MG, its institutional course and the actions developed within the scope of PNEPS were pointed out during the period delimited by the research. During the documental and bibliographic study, the importance of PNEPS was evidenced for: professional improvement of SUS workers through Permanent Health Education (EPS), discussion and modification of work processes, dialogue between the actors of called the quadrangle of formation.
Keywords in Portuguese
Política Nacional de Educação Permanente em SaúdePolíticas públicas de saúde
Educação permanente em saúde
Keywords
National Politics of Permanent Education in HealthPublic politics of health
Permanent education in health
Share