Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/35243
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA COMO ESTRATÉGIA PARA APOIO À IMPLEMENTAÇÃO DE POLÍTICAS PÚBLICAS: A EXPERIÊNCIA DO CURSO DE APERFEIÇOAMENTO EM ENVELHECIMENTO E SAÚDE DA PESSOA IDOSA (EAD/ENSP/FIOCRUZ)
Torres, Kellem Raquel Brandão de Oliveira | Date Issued:
2016
Alternative title
Distance education as a strategy to support the implementation of public policies: the Improvement of travel experience on Aging and Health of the Elderly (EAD/ENSP/Fiocruz)Advisor
Co-advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A educação permanente é uma ferramenta importante para implementação de políticas em saúde. Este estudo teve como objetivo analisar a efetividade de curso de aperfeiçoamento em envelhecimento e saúde da pessoa idosa na implementação da Política Nacional de Saúde da Pessoa Idosa (PNSPI), a partir da percepção dos profissionais de saúde egressos do curso. A descrição do perfil dos 1.561 egressos da primeira a terceira oferta do curso, assim como a análise dos indicadores da saúde do idoso no nível municipal foram realizados com uso de bases de dados secundárias. A descrição do perfil e análise da efetividade do curso foi feita por meio de aplicação de questionário eletrônico autorrespondido no período de julho a outubro de 2015, por 414 do total de 1.561 egressos. A variável-desfecho para medir a efetividade do curso foi expressa como a melhora no desempenho dos profissionais egressos
em pelo menos cinco de dez atividades relacionadas à saúde do idoso previstas na PNSPI. A clientela do curso se caracterizou por maioria feminina, de formação em enfermagem e estando em sua maioria concentrada em municípios com mais de 100 mil habitantes. Os indicadores em saúde do idoso do pacto da atenção básica, estratificados por porte populacional e situação de presença de egressos do curso, nos anos de 2011 (região Norte/Nordeste) e 2014 (região Sul/Sudeste/Centro-Oeste), não revelaram diferença estatisticamente significativa entre municípios com ou sem egressos. Quanto à efetividade do curso, o modelo de regressão logística conseguiu estimar 61% da probabilidade de classificação total. As variáveis do modelo final de regressão logística foram: profissão (ser assistente social, fisioterapeuta ou psicólogo e ser médico ou enfermeiro quando comparado a outras profissões); ter mais de cinco anos de trabalho na saúde do idoso; e, a implementação prática do curso. O curso se mostrou como estratégia importante para a implementação de atividades da PNSPI.
Abstract
Permanent education is an important tool for implementation of health policies. This study
aimed to analyze the effectiveness of improvement course in aging and health of the elderly
person in the implementation of the National Elderly Health Policy (PNSPI), from the
perception of health professionals graduating from the course. The description of the profile
of the first graduates of the 1,561 the third offering of the course, as well as the analysis of the
indicators of the health of the elderly at the municipal level were conducted with use of
secondary databases. The profile description and analysis of the effectiveness of the course
was done through the electronic self answered questionnaire during the period from July to
October 2015, by 414 of the total of 1,561 graduates. The variable outcome to measure the
effectiveness of the course was expressed as the improvement in the performance of
professional graduates in at least October 5 activities related to health of older persons
provided for in PNSPI. The clientele of the course was characterised by most women and
training in nursing, though without his most concentrated in counties with more than 100,000
inhabitants. The health indicators of the elderly of the Pact of the basic attention, laminated
stock and possession situation of graduates of the course, in the years from 2011
(Norte/Nordeste region) and 2014 (Sul/Sudeste/Centro-Oeste region) not show statistically
significant difference between municipalities with or without graduated. Regarding the
effectiveness of the course, the logistic regression model was able to estimate the probability
of 61% of total classification. Variables retained in the final logistic regression model were:
profession (social worker, physiotherapist or psychologist and be a doctor or nurse when
compared to other professions); have more than five years of work on the health of the
elderly; and the practical implementation of the course. The course proved to be an important
strategy for the implementation of PNSPI.
Share