Use este identificador para citar ou linkar para este item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/34105
Tipo de documento
ArtigoDireito Autoral
Acesso aberto
Coleções
- IOC - Artigos de Periódicos [12791]
Metadata
Mostrar registro completo
NON-FORMAL EDUCATION FOR SCHISTOSOMIASIS PREVENTION: THE EXPERIENCE OF THE MUSEU ARQUEOLÓGICO DE CENTRAL, BAHIA, BRAZIL
Caracóis de água doce
Brasil
Bahia
Educação em Saúde
Educação não formal
Autor(es)
Afiliação
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Departamento de Malacologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Departamento de Malacologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Instituto de Biologia Roberto Alcântara Gomes. Departamento de Ensino de Ciências e Biologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Museu Nacional. Setor de Arquelogia. Departamento de Antropologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Museu Nacional. Setor de Arquelogia. Departamento de Antropologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Departamento de Malacologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Departamento de Malacologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Instituto de Biologia Roberto Alcântara Gomes. Departamento de Ensino de Ciências e Biologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Museu Nacional. Setor de Arquelogia. Departamento de Antropologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Museu Nacional. Setor de Arquelogia. Departamento de Antropologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Departamento de Malacologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Resumo em Inglês
The activities described here form part of an extensive programme in place in the Região Arqueológica de Central, state of Bahia, Brazil. After malacological and socio-environmental surveys in the area, a strategy comprising formal and non-formal education with an emphasis on schistosomiasis prevention was developed, introduced, and evaluated. Interviews were conducted of 142 students and 11 teachers, totalling 11 classes at six primary schools. On the basis of those interviews, four display cases and seven panels were prepared. In addition a table was set up where students could participate directly on the subject, drawing and recognising the factors involved in the schistosomiasis cycle. The exhibition was held at the Museu Arqueológico de Central. The endeavours of this paper underline the importance of health education as well as exhibitions to disease prevention activities.
Palavras-chave
Esquistossomose mansoniCaracóis de água doce
Brasil
Bahia
Educação em Saúde
Educação não formal
Compartilhar