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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/29766
ESTÁGIOS CURRICULARES E A RELAÇÃO ENSINO SERVIÇO: UMA FERRAMENTA PARA A GESTÃO SAÚDE
Internship envisaged in the Health Curriculum
Integration between Teaching and Working
Alternative title
Internships and the teaching service: a tool for managing healthAuthor
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Aggeu Magalhães. Recife, PE, Brasil.
Abstract in Portuguese
Trata-se de um estudo descritivo exploratório, com caráter propositivo, que caracteriza os estágios curriculares dos cursos de formação na área da saúde, realizados nos municípios de Teresina do Estado Piauí e Mossoró e Santa Cruz do Estado do Rio Grande do Norte; identifica as principais dificuldades nos estágios e apresentam subsídios para uma política de estágios nos referidos municípios. A coleta de dados foi feita através de levantamento bibliográfico e de documentos, revisão das informações já coletadas no exercício de enlace inter-modular do Curso de Especialização em Gestão do Trabalho e Educação na Saúde e entrevistas para complementação de informações. A análise dos dados considerou as várias fontes, interpretando seus significados. Os resultados apontam que as dificuldades dos estágios são naturezas variadas e estão relacionadas a diferentes aspectos: organizativos, pedagógicos e estruturais. Refletindo a desarticulação ainda muito presente entre o órgão formador e as instituições de saúde, reafirmando a necessidade da formação de uma rede articulada entre ensino-serviço, para que se tenha nos municípios uma política de estágios articulada as demandas do Sistema Único de Saúde
Abstract
The present work is a descriptive and exploratory study, with a propositional essence,
which qualifies internships that take place in the city of Teresina, State of Piaui and Mossoro
and Santa Cruz, State of Rio Grande do Norte, envisaged in the curriculum of graduating
courses in the Health area. It also identifies the main difficulties found in internships and
exposes subsides to a new internship policy for the mentioned municipalities. Data collection
was made through bibliographic and documental survey, re-examination of previously
collected information for the exercise of interlacing of the Specialization Course in
Management of Health Work and Education and interviews with the purpose of enriching
information. Data analysis has considered various sources, interpreting its meanings. The
results show that difficulties found in internships are due to various reasons and are related to
different aspects, which are: organizational, pedagogical and structural. It indicates the
disarticulation still very present between the graduating entity and health institutions, reaffirming the needs of creating an articulate link between teaching and working, so that then
there is an internship policy which lives up to the demands of the Brazil’s Unified Health
System.
Keywords
Graduating in the Health AreaInternship envisaged in the Health Curriculum
Integration between Teaching and Working
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