Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/29364
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
DIFERENÇAS INTRAFIRMA DAS COMPETÊNCIAS ORGANIZACIONAIS: UM ESTUDO DE CASO
Competências organizacionais
Aprendizagem organizacional
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Tecnologia em Imunobiológicos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Química. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Presidência da Fiocruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Química. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Presidência da Fiocruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho mostra o grau de desenvolvimento das competências organizacionais para inovar em um produtor brasileiro de imunobiológicos, conforme a percepção das pessoas que trabalham em distintas áreas do instituto. Indica que as áreas de produção e qualidade têm a mesma percepção sobre os processos de aquisição de conhecimento individual e a conversão desse em conhecimento organizacional. Verificou-se que as visões das áreas de gestão e desenvolvimento tecnológico são similares, porém mais negativa do que aquela demonstrada pelas finalísticas. As competências relacionadas ao conhecimento não são homogêneas, conforme as pessoas atuantes em distintas áreas. Para as demais competências que articulam a inovação, não há diferença significativa entre as visões das pessoas.
Abstract
This work shows the development degree of the organizational capabilities to innovate in an immunobiologicals Brazilian producer, according the perception of the people who work in distinct areas of the institute. It indicates that the production and quality areas have the same perception on the acquisition of individual knowledge processes and its conversion in organizational knowledge. It was verified that the management and technological development areas visions are similar, however more negative than the one shown by the production and quality areas. The capabilities related to the knowledge are not homogeneously distributed within the institute according to the people who act in its distinct areas. It was not found significant difference among the different areas perception for the others capabilities that articulate the innovation.
Keywords in Portuguese
Diferenças intrafirmasCompetências organizacionais
Aprendizagem organizacional
Share