Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2566
ANÁLISE DAS ESTRATÉGIAS DE INFORMAÇÃO E EDUCAÇÃO SOBRE ALIMENTAÇÃO E NUTRIÇÃO PRODUZIDAS NO ÂMBITO DA POLÍTICA NACIONAL DE ALIMENTAÇÃO E NUTRIÇÃO, NO PERÍODO DE 1999 A 2010
Nutritional Sciences
Information
Nutrition Programs and Policies
Food and Nutrition Education
Health Communication
Strategies
Educational and Promotional Materials
Health Education
Ciências da Nutrição
Informação
Programas e Políticas de Nutrição e Alimentação
Educação Alimentar e Nutricional
Comunicação em Saúde
Estratégias
Materiais Educativos e de Divulgação
Educação em Saúde
Costa, Karla Meneses Rodrigues Peres da | Date Issued:
2010
Alternative title
Analysis of strategies for information and education about food and nutrition services produced within the National Food and Nutrition in the period 1999 to 2010Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Alimentação e nutrição são determinantes fundamentais que afetam a saúde das
populações humanas, sejam estas ricas ou pobres, onde o padrão alimentar de cada
grupo relaciona-se diretamente com o seu perfil de morbi-mortalidade. O Brasil
enfrenta, ao mesmo tempo, o combate à fome e à desnutrição e um crescente aumento
das doenças relacionadas ao sobrepeso e à obesidade, fato este que demanda, cada vez
mais, a adoção de práticas de educação nutricional voltadas à promoção de hábitos
alimentares saudáveis. Para tal desafio, o Ministério da Saúde do Brasil, através da
Política Nacional de Alimentação e Nutrição (PNAN), tem como plano de ação a
produção de materiais informativos pertinentes ao tema. O objetivo desse estudo é
realizar uma análise qualitativa dessas estratégias de informação elaboradas pela PNAN,
a partir de 1999, data de sua publicação, conhecendo todo o seu processo de elaboração,
distribuição e avaliação. O estudo foi estruturado em três etapas: (a) análise do material
informativo produzido pelo Ministério da Saúde, no âmbito da PNAN, a partir de 1999;
b) entrevistas semi-estruturadas com profissionais responsáveis pela elaboração,
acompanhamento e avaliação deste material; e c) grupos focais com indivíduos
pertencentes a um dos grupos específicos para os quais os materiais são direcionados.
Após a análise dos dados levantados, foi possível compreender a importância da
utilização de materiais informativos e educativos no âmbito de ações de educação
nutricional e em saúde, tendo claro o papel coadjuvante desses instrumentos. No
entanto, para que tais materiais se tornem mais efetivos, sendo utilizados em um
processo educativo mais amplo, alguns desafios precisam ser superados, dentre os quais
destacamos: a inadequação dos materiais às audiências a que se destinam; o limitado
caráter participativo adotado no processo de elaboração desses materiais; a ausência de
uma rotina sistemática de avaliação (da recepção de informações e do impacto dessas
sobre a saúde dos indivíduos) desses materiais; e a desarticulação dos materiais a ações
educativas mais completas, destinadas a grupos populacionais específicos no país.
Acreditamos que o primeiro passo visando a efetividade do material avaliado nesse
estudo, é que ele seja completamente entendido, que ele seja compreendido dentro de
um espaço de significação comum entre o conhecimento da população usuária desses
materiais e o conhecimento técnico referente à alimentação e à nutrição.
Abstract
Food and nutrition are key determinants that affect human health, independently of
social classes, being the feeding patterns of each group directly associated with the
morbidity and mortality profiles. Brazil deals, at the same time, with the challenge to
fight against hungry and malnutrition and the increasing impact of overweight and
obesity. This situation is demanding, more and more, the adoption of educational and
informative strategies, focusing healthy dietary habits. As one of its main political
initiatives, the Brazilian Ministry of Health, in the scope of the National Politics on
Alimentation and Nutrition (PNAN), targets the elaboration of educative materials
aiming the promotion of better dietary habits among several specific population groups.
This study objectives to analyze qualitatively the elaboration, preparation, distribution,
and evaluation processes related to informative and educational material by the
Brazilian Ministry of Health about nutrition and alimentation produced since 1999,
when PNAN was published. The study was structured in three steps: (a) analysis of the
informative material produced by the Brazilian Ministry of Health, under the PNAN,
starting from 1999; (b) semi-structured interviews with professionals responsible for the
material elaboration, monitoring and evaluation; (c) and focus groups with individuals
belonging to one of the specific groups for which the materials are directed. It was
possible to understand the importance these materials’ elaboration for the National
alimentation and nutrition politics. There is a need for a better planning in the process of
educational and informative material focusing alimentation and nutrition in Brazil.
However, for such materials to become more effective, being used in a wider
educational process, some challenges must be overcome: a) the inadequacy of the
materials to the target audience; b) the limited participatory approach adopted in
preparation of these materials; c) the need for evaluating permanently these materials
(including information reception and the impact of these materials on individuals’
health); d) and the dismantling of educational materials to become more comprehensive,
aiming to be appropriate by specific population groups in the country. The first step in
the road to the material effectiveness is that it is completely understood, comprehended
within a common space of meaning between the knowledge of the users of these
materials and technical knowledge related to alimentation and nutrition.
Keywords
DietNutritional Sciences
Information
Nutrition Programs and Policies
Food and Nutrition Education
Health Communication
Strategies
Educational and Promotional Materials
Health Education
DeCS
DietaCiências da Nutrição
Informação
Programas e Políticas de Nutrição e Alimentação
Educação Alimentar e Nutricional
Comunicação em Saúde
Estratégias
Materiais Educativos e de Divulgação
Educação em Saúde
Share