Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/22864
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
PEDAGOGIA HOSPITALAR: PARA ALÉM DO COMPLEMENTO ESCOLAR
Rios, Lívia Cristina Veiga | Date Issued:
2017
Author
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract in Portuguese
Os avanços sociais e as novas estruturações da educação trouxeram uma nova visão das atribuições, funções e possibilidades de inserção profissional do Pedagogo. Hoje, este profissional está presente no cotidiano de empresas e atua também em unidades de saúde. Esta dissertação analisa as atuais e possíveis funções do Pedagogo em uma Unidade hospitalar. Toma-se como ponto de partida a base histórica da constituição do Curso de Pedagogia, desde sua criação no Brasil. Em um segundo momento, é abordado o surgimento da atuação do Pedagogo no Hospital e a evolução no desenvolvimento de suas atividades e funções. Em seguida, a partir de pesquisa em bases de dados é traçado o perfil, em publicações nacionais, da atuação desse profissional. Percebe-se que o desenvolvimento de suas funções e atribuições está sim ligado a uma atividade complementar à escola, mas que existe um campo vasto e em desenvolvimento no sentido de ampliação dessa atuação. Um campo ainda desconhecido e em construção.
Abstract
The social advances and the recent structures in education have brought a new perspective on tasks, purposes and possibilities for the Pedagogue’s professional insertion. Nowadays, this professional works not only in companies but also in hospitals on a daily basis. This present thesis analyses both current and possible Pedagogue’s functions in Hospitals. The starting point is the historical principle of Pedagogy, since its foundation in Brazil. Next, there will be some mentioning on the first practices of Pedagogues in Hospitals, as well as the development of these practices and functions. Finally, from a database research, a profile of this professional’s practice is traced, in national publications. It is noticed that the development of this professional’s functions and assignments is actually linked to additional activities at schools, but there is a vast, and growing, field heading to the hospital area of expertise. An unknown field, still, and under construction.
Share