Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/61637
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1090]
Metadata
Show full item record
SERTÃO E MODERNIDADE DAS FOTOGRAFIAS DA REVISTA DE BRASÍLIA
“Sertão” y modernidad en las fotografías de la Revista Brasilia
Andrade, Rômulo de Paula | Date Issued:
2020
Alternative title
“Sertão”and modernity in the photographs of Brasília Magazine“Sertão” y modernidad en las fotografías de la Revista Brasilia
Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O presente artigo objetiva analisar as imagens produzidas para a revista Brasília, um dos principais meios de divulgação da construção da nova capital do país. Em meio a um intenso contexto de críticas às grandes obras do período, Brasília produziu um olhar oficial, positivo e moderno sobre aquela região. Produzidas pelos principais fotojornalistas da época, as fotografias trazem perspectivas características do neobandeirantismo dos anos JK. Nas fotografias, o padrão urbano-industrial tornarase um signo do desenvolvimentismo, em oposição à ideia de atraso, identificada com um sertão idealizado pelos agentes políticos da época.
Abstract
This article aims to analyze the images produced for Brasília magazine, one of the main divulgation media for the building of the country's new capital. In the midst of an intense context of criticism of the great constructions of the period, Brasília displayed an official, positive and modern look on that region. Produced by the main photojournalists of the time, the photographs bring perspectives that are characteristic of the JK years’ neobandeirismo movement. In those photographs,
the urban-industrial pattern had become a sign of development, as opposed to the idea of delay, which was associated to a sertão idealized by the political agents of the time.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
Este artículo tiene como objetivo analizar las imágenes producidas para la revista Brasilia, uno de los principales medios para publicitar la construcción de la nueva capital del país. En un intenso contexto de crítica a las grandes obras de la época, Brasilia produjo una mirada oficial, positiva y moderna de esa región. Producidas por los principales fotoperiodistas de la época, las fotografías aportan perspectivas características de los años de JK, donde el patrón urbano-industrial se había convertido en un signo de desarrollo.
Share