Author | Rocha, Vânia | |
Author | Lemos, Evelyse dos Santos | |
Author | Schall, Virgínia Torres | |
Access date | 2012-11-12T14:51:17Z | |
Available date | 2012-11-12T14:51:17Z | |
Document date | 2010 | |
Citation | ROCHA, Vânia; LEMOS, Evelyse dos Santos, SCHALL, Virginia. Avaliação da aprendizagem sobre saúde em visita ao Museu da Vida. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 17, n. 2, p. 357-378, abr./jun. 2010. | pt_BR |
ISSN | 0104-5970 | |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/5788 | |
Abstract in Portuguese | Os museus oferecem atividades lúdicas e interativas, criando condições para a aprendizagem; compreendê-los nesse contexto, entretanto, é tarefa desafiadora. Qual a sua influência no processo da aprendizagem? Este artigo é fruto de pesquisa sobre as possíveis contribuições da visita a um museu de ciências, na formação de concepções sobre saúde de jovens visitantes. Apresenta resultados concernentes ao contexto do museu como ambiente favorável à aprendizagem e à captação de significados dos conteúdos explorados nas atividades realizadas. Explorar temas como a história da saúde, a relação entre saúde e ambiente, ciência como produção humana e o papel do cientista na sociedade também foi importante para a aprendizagem dos jovens. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Rights | open access | |
Subject in Portuguese | Educação em museus | pt_BR |
Subject in Portuguese | Aprendizagem significativa | pt_BR |
Subject in Portuguese | História da saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Saúde e Ambiente | pt_BR |
Subject in Portuguese | Ciência e Sociedade | pt_BR |
Title | Avaliação da aprendizagem sobre saúde, em visita ao Museu da Vida | pt_BR |
Alternative title | An evaluation of health learning during a visit to the Museum of Life | pt_BR |
Type | Article | |
DOI | 10.1590/S0104-59702010000200006 | |
Abstract | Museums offer visitors both play and interactive activities that allow for learning. Yet it is challenging to understand learning in this context. How does it actually influence the learning process? This article stems from research on how a visit to a science museum may contribute to shaping the health concepts held by young people. The results identify the context of the museum as an environment favorable to meaningful learning and how meanings are grasped from the content explored during activities. Another important aspect of learning for these young people was the exploration of topics like the history of health, the relation between health and environment, science as a human product, and the role of the scientist within society. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Serviço de Educação em Ciências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Educação em Ambiente de Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas Rene Rachou. Laboratório de Educação em Saúde e Ambiente. Belo Horizonte, MG, Brasil. | |