Author | Santana, Lauriane Martins | |
Author | Assis, Sheila Soares de | |
Author | Araujo-Jorge, Tania Cremonini de | |
Access date | 2023-01-16T18:19:02Z | |
Available date | 2023-01-16T18:19:02Z | |
Document date | 2022 | |
Citation | SANTANA, Lauriane Martins; ASSIS, Sheila Soares de; ARAUJO JORGE, Tania Cremonini de. Integrative Communty Therapy: Student Expectations and Motivations Regarding Training. Temas em Educação e Saúde, Araraquara, v. 18, n.00, 022009, p. 1 - 16, 2022. | en_US |
ISSN | 2526-3471 | en_US |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/56476 | |
Abstract in Portuguese | Terapia Comunitária Integrativa (TCI) é um recurso que promove escuta
acolhedora e empoderamento pessoal e comunitário. Na formação em TCI, o estudante é
preparado para o exercício da prática. Visamos identificar as expectativas e motivações dos
estudantes em relação à formação em TCI. Foi utilizado para coleta de dados um questionário
composto por questões abertas. As respostas foram analisadas por meio da técnica Análise
Textual Discursiva (ATD). Os resultados reportaram que os estudantes chegam à formação em
TCI buscando uma técnica para intervenção coletiva, visando o aprimoramento profissional
nos campos da saúde e educação, com enfoque na saúde mental de grupos e territórios
vulneráveis. Consideramos que a TCI pode contribuir para o campo da saúde e educação e outros contextos, pois contempla a conjuntura sócio-histórica, cultural e econômica para a
produção do cuidado. Além disso, a prática fomenta o exercício da cidadania, o
empoderamento pessoal e coletivo. | en_US |
Language | eng | en_US |
Publisher | CENPE (Centro de Estudos, Assessoria e Orientação Educativa) | en_US |
Rights | open access | |
Subject in Portuguese | Terapia comunitária integrativa | en_US |
Subject in Portuguese | Formação em saúde | en_US |
Subject in Portuguese | Integralidade em saúde | en_US |
Subject in Portuguese | Serviços de saúde comunitária | en_US |
Subject in Portuguese | Promoção da saúde | en_US |
Title | Integrative community therapy: Student expectations and motivations regarding training | en_US |
Alternative title | Terapia Comunitária Integrativa: Expectativas e Motivações de Estudantes em Relação à Formação | en_US |
Alternative title | Terpia Comunitária Integrativa: Expectativas y Motivaciones del Estudiante con respecto a la Formación | en_US |
Type | Article | |
DOI | 10.26673/tes.v18i00.16206 | |
Abstract | Integrative Community Therapy (ICT) is a resource that promotes welcoming
listening and personal and community empowerment. In ICT, training is provided for its
application and care for students is promoted. This abstract is an excerpt from a research that
addresses the formative path and exercise in ICT. Here, we present students' expectations and
motivations regarding to training. One questionnaire was used for data collection, analyzed
using the Discursive Textual Analysis technique. The results evidenced the search for a
technique for collective intervention, aimed at professional improvement in the fields of health
and education, with a focus on the mental health of groups and territories. We believe that ICT
can contribute to the field of health and education and other contexts, as it contemplates the
socio-historical, cultural and economic situation for the production of care. In addition, the
practice encourages the exercise of citizenship, personal and collective empowerment. | en_US |
xmlui.metadata.dc.description.abstractes | La Terapia Comunitaria Integrativa (TCI) es un recurso que promueve la escucha
acogedora y el empoderamiento personal y comunitario. En la formación en TCI se imparte
preparación para su aplicación y se promueve la atención a los estudiantes. Este resumen es
un extracto de una investigación de tesis que aborda el camino formativo y el ejercicio en las
TCI. A continuación, presentamos las expectativas y motivaciones de los estudiantes en
relación con la formación. Para la recolección de datos se utilizó un cuestionario, analizado
mediante la técnica de Análisis Textual Discursivo. Los resultados reflejan la búsqueda de una
técnica de intervención colectiva, orientada a la superación profesional en los campos de la
salud y la educación, con foco en la salud mental de colectivos y territorios. Creemos que la
TCI puede contribuir al campo de la salud y la educación y otros contextos, ya que contempla
la situación socio-histórica, cultural y económica para la producción de cuidados. Además, la
práctica fomenta el ejercicio de la ciudadanía, el empoderamiento personal y colectivo. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Graduate Program in Teaching in Biosciences and Health. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Graduate Program in Teaching in Biosciences and Health. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Diretor do Instituto Oswaldo Cruz. Pesquisador Titular em Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | en_US |
Subject | Integrative community therapy | en_US |
Subject | Health training | en_US |
Subject | Comprehensiveness in health | en_US |
Subject | Community health services | en_US |
Subject | Health education | en_US |
Subject in Spanish | Terapia comunitaria integrativa | en_US |
Subject in Spanish | Formación sanitaria | en_US |
Subject in Spanish | Integralidad en salud | en_US |
Subject in Spanish | Servicios comunitarios de salud | en_US |
Subject in Spanish | Promoción de la salud | en_US |