Author | David, Helena Maria Scherlowski Leal | |
Author | Nespoli, Grasiele | |
Author | Lemões, Marcos Aurélio Matos | |
Access date | 2022-02-08T17:23:13Z | |
Available date | 2022-02-08T17:23:13Z | |
Document date | 2020 | |
Citation | DAVID, Helena Maria Scherlowski Leal; NESPOLI, Grasiele; LEMÕES, Marcos Aurélio Matos. Incertezas em tempos de pandemia: uma reflexão sobre a Educação Popular em Saúde. Revista Educação Popular, Uberlândia, MG, Edição Especial, p. 259-267, 2020. | pt_BR |
ISSN | 1678-5622 | pt_BR |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/51082 | |
Abstract in Portuguese | Apresenta-se uma reflexão a respeito dos sentidos e possibilidades do “popular” nas práticas de educação em saúde, considerando a atual conjuntura de incertezas sociais e político-econômicas agravadas pela incidência da pandemia por Covid-19 no Brasil. Discute-se brevemente o uso do qualificativo “popular” na relação entre profissionais de saúde, serviços, academia e população, e destaca-se o contexto relativo aos modos de viver das classes populares na conjuntura de pandemia. Conclui-se em favor da importância da educação popular para uma contextualização das novas condições da vida humana. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Publisher | Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Pró-Reitoria de Extensão e Cultura (PROEXC) | pt_BR |
Rights | open access | pt_BR |
Subject in Portuguese | Educação em Saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Pandemias | pt_BR |
Subject in Portuguese | Participação da Comunidade | pt_BR |
Title | Incertezas em tempos de pandemia: uma reflexão sobre a Educação Popular em Saúde | pt_BR |
Alternative title | Uncertainties in times of pandemics: a reflection on Popular Health Education | pt_BR |
Type | Article | pt_BR |
Abstract | A reflection is presented regarding the meanings and possibilities of the “popular” in health education practices, considering the current conjuncture of sociopolitical and political-economic uncertainties, aggravated by the incidence of the pandemic by Covid-19 in Brazil. The use of the term "popular" in the relationship between health professionals, services, academia and the population is briefly discussed, and the context related to the livelihoods of the popular classes during the pandemic is highlighted. We conclude in favor of the importance of Popular Education for contextualizing the new conditions of human life. | pt_BR |
Affilliation | Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Faculdade de Enfermagem. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Laboratório de Educação Profissional em Atenção à Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Affilliation | Associação Brasileira de Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Subject | Health Education | pt_BR |
Subject | Pandemics | pt_BR |
Subject | Community Participation | pt_BR |
DeCS | Atenção Primária à Saúde | pt_BR |
DeCS | Educação em Saúde | pt_BR |
DeCS | Pandemias | pt_BR |
DeCS | COVID-19 | pt_BR |
e-ISSN | 1982-7660 | |