Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/49583
PALHAÇARIA, PSICOLOGIA E POLÍTICA SOCIAL : A ARTE COMO POSSIBILIDADE DE LINGUAGEM EM OUTROS CAMPOS PROFISSIONAIS
Barroso, Paula Oliveira | Date Issued:
2021
Author
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A partir de relato de experiência da elaboração e apresentação de um produto cênico na linguagem artística do palhaço esse artigo explana como esta linguagem pode ser aplicada no campo profissional da Psicologia Social alinhada aos objetivos da Proteção Social Básica (PSB) em um Centro de Referência em Assistência Social (CRAS) na zona rural do Município de Paragominas-PA. A justificativa desse escrito está no entendimento da arte enquanto potente método de comunicação \2013 em dimensão emocional criativa e cognitiva- e de possibilidade de empatia, relação e referência para expressão e simbolização. Para dar subsídio as defesas e construções práticas do estudo usei o arcabouço teórico da Educação Popular de Paulo Freire, teórico da psicologia, Vigotski e estudiosos no campo da palhaçaria e psicologia do social A metodologia utilizada é de pesquisa intervenção com diário de bordo, apresentação e elaboração de produção cênica e registro audiovisual das impressões do público sobre a apresentação e meus registro pessoal de todo o processo. Em análise descrevo o desenrolar da pesquisa e na descrição \2013 como se trata de pesquisa intervenção- já comprovo as possibilidades desta arte como possibilidade de comunicação lúdica e relacional, com diversos conteúdos da PSB \2013 e do psicólogo nesse serviço- trabalhados, apresentados e discutidos.
Abstract
Based on an experience report on the elaboration and presentation of a scenic product in the clown's artistic language, this article aims to explain how this language can be applied in the professional campus of Social Psychology in line with the objectives of Basic Social Protection (PSB) in the Reference Center in Social Assistance (CRAS) in a rural area in the municipality of Paragominas-PA. It is justified by the fact that art is a powerful way of communicating, of generating empathy, relationship and reference for expression and symbolization. With several possibilities of application in different fields of work and worked as an aspect of human formation generating potential and changes. The main theoretical axes of the studies are in the elaborations of knowledge of Vygotsky, Paulo Freire and Popular Education and theorists in the field of clowning and social psychology. The methodology used is research intervention with logbook, presentation, and elaboration of scenic and audiovisual registers of the public's impressions about the presentation and my personal records of this process. In analysis we conclude the possibilities of art that justify the execution of the project, playful and close communication, with several contents of PSB worked on, presented, and discussed.
Share