Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/47900
A AGENDA AMBIENTAL NA ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA: DESAFIOS OPERACIONAIS E ESTRATÉGICOS
Alternative title
The environmental agenda in public administration: strategic and operational challengesAffilliation
Universidade de Brasília. Faculdade UnB Planaltina. Brasília, DF, Brasil.
Universidade de Brasília. Centro de Desenvolvimento Sustentável. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil / Faculdade Alvorada. Brasília, DF, Brasil.
Universidade de Brasília. Centro de Desenvolvimento Sustentável. Brasília, DF, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil / Faculdade Alvorada. Brasília, DF, Brasil.
Abstract in Portuguese
As organizações estão sendo impelidas a inserirem a preocupação com a sustentabilidade em suas
atividades. De modo a orientar essa mudança de paradigma e as transformações dela decorrentes
nas instituições da administração pública, o Ministério do Meio Ambiente (MMA) introduziu a Agenda
Ambiental na Administração Pública – A3P –, cuja adoção por organizações públicas é voluntária.
Este artigo apresenta a A3P por meio de revisão de literatura e de análise documental dos materiais
de divulgação da Agenda fornecidos pelo MMA. Para ilustrar a aplicação da Agenda, o texto analisa
49 iniciativas agraciadas pelo Prêmio Melhores Práticas de Sustentabilidade A3P entre 2009 e 2013,
a partir de 7 indicadores de conformidade com objetivos organizacionais de responsabilidade socio ambiental. Os resultados indicam progresso na execução da Agenda, com um aumento de 240% no
número de organizações que aderiram à A3P no período estudado. Um dos seus maiores méritos é
o de ajudar organizações públicas a incorporarem critérios de sustentabilidade, como ecoeficiência,
aos indicadores de performance organizacionais tradicionais. A maior parte dos projetos premiados
apresentou elevado comprometimento com os resultados organizacionais. A Agenda, no entanto,
ainda não se mostra vigorosa o bastante para estimular práticas de responsabilidade socioambiental
a longo prazo, capazes de marcar a identidade das organizações. Ainda há um longo caminho a ser
percorrido para que a A3P se efetive como uma diretriz orientadora das práticas e dos processos
gerenciais estratégicos nessas organizações.
Abstract
Organizations are being compelled to direct their activities towards sustainability. Demands for corpo rate social and environmental responsibility arise from the recognition of limits on the availability of
natural resources and on the capacity of absorption of human impacts by the environment. In order to
guide this paradigm shift, the Brazilian Ministry of Environment (MMA) introduced the Environmental
Agenda in Public Administration – A3P, a voluntary adoption program. This article presents the A3P
through a literature review and analysis of documents on the Agenda publicity materials provided by
MMA. To illustrate the application of the Agenda, this article analyzes forty-nine initiatives granted
with the A3P Best Practices on Sustainability Award from 2009 to 2013, based on seven indicators of
conformity with organizational goals on socio-environmental responsibility. The results show advances
on the implementation of the Agenda, with a 240% increase on the number of organizations that signed
up to A3P along the studied timeframe. One of the most important outcomes of the Agenda is to help
public organizations to introduce sustainability criteria, such as eco-efficiency, amongst traditional
organizational performance indicators. The majority of awarded projects presented some degree
of commitment with organizational outcomes. However, the Agenda does not seem to be vigorous
enough to stimulate socio-environmental responsibility incorporated on organizational identity in the
long term. There is still a long way ahead in order for the A3P to become effective as a directive to
the practices and to the strategic management decision-making processes in those organizations.
Share