Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/46799
A PERSPECTIVA DE GÊNERO NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS – DESAFIOS E ESTRATÉGIAS NA EJA MANGUINHOS
Souza, Suellen Araújo | Date Issued:
2020
Author
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract in Portuguese
O presente estudo trata-se de uma investigação acerca da trajetória das discussões de Gênero e a modalidade Educação de Jovens e Adultos. Este objeto revela por meio do materialismo histórico dialético como se desenvolveu o próprio debate sobre relações de gênero no interior da política educacional brasileira. A pesquisa de campo foi realizada na Educação de Jovens e Adultos de Manguinhos – EJA Manguinhos desenvolvida na Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Fiocruz e na Rede CCAP, por possuir consolidado em seu currículo o debate acerca da perspectiva de gênero como uma das discussões necessárias à consolidação de uma educação emancipatória. A motivação e justificativa deste estudo se deu pela vivência com o objeto na atividade profissional e nesse sentido, mantém aproximação com a perspectiva marxista por ser ela que traz à tona a historicidade dos processos sociais situando-os na relação da base material da sociedade: a contradição entre Capital e Trabalho. Sendo assim, como instrumental metodológico, foram usadas entrevistas semi-estruturadas junto as/aos estudantes da EJA Manguinhos e a Análise do Discurso como um instrumento importante para real compreensão dos aspectos sociais e ideológicos impregnados nas palavras. Os resultados revelam que a abordagem de gênero na EJA Manguinhos se desenvolve por uma perspectiva classista, interseccional, abrange as discussões sobre questão racial, masculinidades e direitos LGBTs.
Abstract
The present study is an investigation about the trajectory of the relationship between gender discussions and the Youth and Adult Education modality. This object reveals through historical dialectical materialism how the debate on gender relations within the Brazilian educational policy was developed. The field research was performed at the Youth and Adult Education of Manguinhos - EJA Manguinhos, developed at the Polytechnic School of Health Joaquim Venâncio/Fiocruz and in the CCAP Network, for having consolidated in its curriculum the debate about the gender perspective as one of the necessary discussions for the consolidation of emancipatory education. The motivation and justification for this study were given by the experience with the object in professional activity and, in this sense, maintaining an approximation with the Marxist perspective, since it brings out the historicity of social processes, placing them in the relation of the material basis of society: the contradiction between Capital and Labor. Therefore, as a methodological tool, semi-structured interviews were used with the students of EJA Manguinhos and Discourse Analysis as an essential instrument for the real understanding of the social and ideological aspects impregnated in words. The results reveal that the gender approach in EJA Manguinhos is based on a classist, intersectional perspective, covering as an emphasis on racial issues, masculinities and LGBT rights.
Share