Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/39203
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12490]
Metadata
Show full item record
KNOWLEDGE OF FORESTS AND THEIR REPRESENTATION AMONG URBAN CHILDREN (ELEMENTARY SCHOOL CHILDREN IN THE MUNICIPALITY OF RIO DE JANEIRO): CONSIDERATIONS ABOUT ENVIRONMENTAL EDUCATION
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Departamento de Biologia. Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Departamento de Biologia. Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Departamento de Biologia. Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A relação de crianças de áreas urbanas com ambientes naturais foi investigada no contexto de um projeto de educação em saúde desenvolvido em escolas de 1º grau. Foram entrevistadas 146 crianças quanto ao que conhecem e sentem em relação às florestas. A amostra foi selecionada aleatoriamente em 17 escolas de suas regiões (Zona Norte – ZN e Zona Sul – ZS) do município do Rio de Janeiro. Verificou-se que dos alunos que declaram já ter ido numa floresta, 35,3% (ZN) e 37,5% (ZS) não a caracterizavam como tal, relatando lugares de lazer na área urbana, como o jardim zoológico e parques. Dentre os que caracterizam uma floresta. 44,1% (ZN) e 47,9% (ZS) a descrevem como um lugar onde tem árvores e bichos: 49,3% (ZN) e 61,2% (ZS) posicionaram-se favoravelmente quanto ao que sentiam. Os relatos negativos são raros e geralmente ligados a medo de animais, demonstrando desconhecimento da fauna nacional. A compreensão prévia da relação e conhecimento escolares com um ambiente natural, permite uma reelaboração da questão da educação sobre o ambiente que possa despertar questionamentos que motivem uma atitude mais participativa e construtiva.
Abstract
The relation of the urban child with the forest environment has been investigated in a health education project aimed at primary schools in order to understand the child’s knowledge and feelings towards this environment. Among the students who stated having visited a forest, 35.3% from the North Zone (NZ) and 37.5% from the South Zone (SZ) failed to characterize it adequately, mentioning instead, leisure sites in the urban area such as the Zoo or parks. Among the students who described a forest, 44.1% (NZ) and 47.9% (SZ) refer to the occurrence of the trees and animals in the environment. Out of these, 49.3% (NZ) and 61.2% (SZ) refer positively to what they had experienced. The negative records are rare and generally attached to fear of animals, which demonstrates insufficient knowledge of the national fauna. The previous comprehension of the students’ knowledge and their relation with the natural environment enables us to re-address the question of environmental education, raising questions which may stimulate more participation and constructive action by children.
Share