Author | Hora, Dinair Leal da | |
Author | Erthal, Regina Maria de Carvalho | |
Author | Souza, Claudia Teresa Vieira de | |
Access date | 2019-08-26T15:00:30Z | |
Available date | 2019-08-26T15:00:30Z | |
Document date | 2014 | |
Citation | HORA, Dinair Leal da; ERTHAL, Regina Maria de Carvalho; SOUZA, Claudia Teresa Vieira de . Novos cenários e modelos para a formação do profissional da saúde para o sus e as propostas da comissão independente 2010. Revista Teias, v. 15, n. 37, p. 154-167, 2014. | pt_BR |
ISSN | 1518-5370 | pt_BR |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/35070 | |
Description | Claudia Teresa Vieira de Souza. Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Nacional de Infectologia Evandro Chagas. Documento produzido em parceria ou por autor vinculado à Fiocruz, mas não consta a informação no documento. | pt_BR |
Abstract in Portuguese | O presente artigo apresenta uma discussão a respeito dos novos cenários da formação do profissional da saúde para o Sistema Único da Saúde – SUS e sua relação com as propostas apresentadas no relatório
intitulado Health professionals for a new century: transforming education to strengthen healt systems in a
interdependent world, da Comissão Independente em 2010, apresentando recomendações para a adoção
de modelos educativos na formação de uma nova geração de profissionais para lidar com os desafios presentes e futuros na área de promoção da saúde. Apesar das políticas e dos programas governamentais
criados no Brasil desde 2001 e de iniciativas institucionais, a formação dos profissionais da área da saúde
ainda é orientada por uma concepção hospitalocêntrica que categoriza os adoecimentos por critérios
biologicistas e dissocia clínica, política, e os princípios do SUS. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Publisher | Pós-Graduação em Educação – ProPEd/UERJ | pt_BR |
Rights | open access | pt_BR |
Subject in Portuguese | Formação profissional em saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Organização curricular em saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Educação e saúde | pt_BR |
Title | Novos cenários e modelos para a formação do profissional da saúde para o SUS e as propostas da Comissão Independente 2010 | pt_BR |
Alternative title | New scenarios and models of vocational training health for the sus and the Independent Commission's proposals in 2010 | pt_BR |
Type | Article | pt_BR |
Abstract | This article presents a discussion of the new scenarios of health professional training for the Unified Health
System - SUS and its relation to the proposals in the report entitled Health professionals for a new century:
transforming to strengthen education systems in the healt Interdependent world, the Independent Commission in 2010, with recommendations for the adoption of educational models in the formation of a new generation of professionals to deal with present and future challenges in the area of health promotion. Despite government policies and programs created in Brazil since 2001 and institutional initiatives, training of health professionals is still driven by a concept which categorizes hospital care for illnesses and dissociates biologicist clinical criteria, policy, and the principles of the SUS. | pt_BR |
Affilliation | Sem afiliação. | pt_BR |
Affilliation | Sem afiliação | pt_BR |
Affilliation | Sem afiliação. | pt_BR |
Subject | Training of health professionals | pt_BR |
Subject | Curriculum in health | pt_BR |
Subject | Education and health | pt_BR |
e-ISSN | 1982-0305 | |