Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/34283
CYBERBULLYING DE CRIANÇAS E ADOLESCENTES: DEFINIÇÕES, ASSOCIAÇÕES COM A SAÚDE, A EDUCAÇÃO E PROPOSTAS DE AÇÃO
Ferreira, Taiza Ramos de Souza Costa | Date Issued:
2018
Alternative title
Cyberbullying of children and teenager: definitions, association with health, the education and the action proposalsAdvisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este estudo trata o cyberbullying como uma violência psicológica que ocorre entre pares no
contexto das sociabilidades digitais, logo se configura como um problema de saúde pública
que traz impactos à saúde emocional de crianças e adolescentes que pode desencadear
inclusive em suicídio. Analisamos as formas de conceituar os fenômenos e suas dinâmicas,
quais os personagens identificados e quais as associações apontadas à saúde dos perpetradores
e acometidos por essa categoria de violência. A seguir analisamos as propostas e enunciados
de prevenção e intervenção propostas pelo e para os campos da Saúde e da Educação (quem
são os atores implicados e quais as estratégias recomendadas), analisar os discursos sobre
prevenção, responsabilização, modos de enfrentamento e dinâmicas do fenômeno.
Empreendemos tal estudo a partir de uma revisão crítica da literatura tomando como base a
Análise de Discurso Crítica (ADC) nos moldes propostos por Fairclough, sobretudo no que
diz respeito aos discursos e enunciados evocados em sua interdiscursividade (manifesta e
constitutiva), força e prática social. Percebeu-se uma necessidade de novos estudos que
contextualizem a questão do cyberbullying na cibercultura e novas possibilidades de interação
digitais, bem como estudos que discutam com maior aprofundamento o papel dos
profissionais de saúde no enfrentamento e na prevenção.
Abstract
This study deals with cyberbullying as a psychological violence that occurs between peers in
the context of digital sociabilities, and is therefore a public health problem that impacts the
emotional health of children and adolescents, which can lead to suicide. We analyze the ways
of conceptualizing the phenomena and their dynamics, which characters are identified and
which associations point to the health of the perpetrators and affected by this category of
violence. Next, we analyze the proposals and statements of prevention and intervention
proposed by and for the fields of Health and Education (who are the actors involved and what
strategies are recommended), analyze the discourses on prevention, accountability, coping
modes and dynamics of the phenomenon. We undertake such a study based on a critical
review of literature based on the Analysis of Critical Discourse (ADC) in the ways proposed
by Fairclough, especially with regard to the discourses and statements evoked in his,
interdiscursividade (manifest and constitutive), strength and social practice. There was a need
for new studies that contextualize the issue of cyberbullying in cyberculture and new
possibilities for digital interaction, as well as studies that discuss with a deeper understanding
the role of health professionals in coping and prevention.
Share