Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/32094
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12488]
Metadata
Show full item record
INICIAÇÃO CIENTÍFICA NA GRADUAÇÃO: O QUE DIZ O ESTUDANTE DE MEDICINA?
Estudantes de Medicina
Educação de Graduação em Medicina
Pesquisa
Medicina
Alternative title
Scientific Activities During Undergraduate Education: What do Medical Studente Have to Say?Affilliation
Universidade Federal do Tocantins. Tocantins, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz, Instituto Oswaldo Cruz.Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A educação médica interessa e repercute em todo o mundo e de forma cada vez mais acentuada, em função
da globalização. No Brasil, essa discussão, intensificada com o processo de construção do SUS, foi
ampliada a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais da Medicina, mas pouco se discute sobre ensino
médico e pesquisas. No Enade 2007, 39% dos alunos informaram iniciação científica regulamentar em
seu curso; 12% declararam existir sem regulamentação e 6,5% informaram a existência de iniciação
científica sem integralização curricular; 10,9% disseram que não é oferecida e 31% não souberam opinar.
No último Provão, em 2003, 20,9% dos alunos responderam que a participação em iniciação científica
contribuiu para sua formação e 30,7% declararam não ter participado desse tipo de programa. Este estudo
verificou junto aos estudantes do sexto ano, em seis escolas médicas de quatro estados brasileiros,
a existência de iniciação científica em seus cursos, a participação ou não nessas atividades e os possíveis
motivos para a não participação ou sua inexistência. Mesmo sendo crescente a participação de alunos de
graduação em iniciação científica, ainda são muitas as razões para a não realização ou não participação
dos alunos. Oitenta e quatro por cento dos alunos defendem a obrigatoriedade da iniciação científica na
graduação médica.
Abstract
Medical education is an important issue throughout the world, raising even more interest in the era
of globalization. In Brazil, the discussions around medical education increased dramatically during the
construction of the Unified Health System and got even more intensive after the establishment of the National
Curricular Guidelines. However, very little is known about possible relations and mutual influences
between medical education and scientific research. In the 2007 edition of the National Examination of
Student Performance — ENADE 2007, 30.7% of the students from medical schools had not participated
in Scientific Initiation activities (a program of research activities for undergraduate students) during
their courses, 31% had no opinion, 39% of them had participated in such activities and 12% had done
so informally. For 10.9% of the students there were no Scientific Initiation activities available and 6.5%
reported the existence of such activities however on an extra-curricular basis. It is noteworthy that in
2003 only 20.9% of the students reported that joining these research activities was important for their
medical education while 30.7% of them reported not participating in research activities In the present
study we investigated the availability of Scientific Initiation activities in the courses of sixth year medical
students from six medical schools in four Brazilian States. Special attention was paid to the reasons
for enrolling or not in the program. Even with an increased participation of students in the program we
identified a great number of reasons why students did not participate although 84% of them consider
that participation in the program should be mandatory for medical students in general.
Keywords in Portuguese
Ensino MédicoEstudantes de Medicina
Educação de Graduação em Medicina
Pesquisa
Medicina
Share