Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/27106
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12490]
Metadata
Show full item record
O QUE DIZEM AS PROPOSTAS CURRICULARES DO BRASIL SOBRE O TEMA SAÚDE E AS DOENÇAS NEGLIGENCIADAS?: APORTES PARA A EDUCAÇÃO EM SAÚDE NO ENSINO DE CIÊNCIAS
Parâmetros curriculares nacionais
Currículo Ensino de ciências
Eduycação em saúde
Ensino fundamental
Government curriculum proposals
Curriculum Science Education
Health education
Elementary School
Alternative title
What’s written in Brazil’s curriculum proposals about health and neglected diseases?: contributions towards health education in science educationAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e Bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Abstract in Portuguese
As doenças negligenciadas correspondem a um grupo de agravos de relevância nacional e internacional. O tema das doenças negligenciadas precisa transcender o setor da saúde e sua abordagem deve estar presente também no ensino. Além disso, o controle e a prevenção destes agravos, bem como a saúde, necessitam ser compreendidos como um fenômeno multifacetado. Analisamos o tema das doenças negligenciadas nas propostas curriculares dos estados brasileiros destinados à disciplina de Ciências do 6º ao 9º ano do ensino fundamental. Reunimos ao todo 24 propostas curriculares. Os resultados apontaram que somente nove destes currículos abordaram as doenças negligenciadas como conteúdos de relevância e que persiste ainda a ideia de que a saúde é um bem restritamente biológico ou produto de ações prescritivas e ganhos cognitivos.
Abstract
Neglected diseases are of national and international relevance. The neglected diseases’ subject-matter must transcend the health sector and its approach must be present in education as well. In addition, the control and prevention of these diseases, as well as health, should be understood as a multifaceted phenomenon. This study aimed to analyze the neglected diseases’ theme in the Brazilian states’ curriculum proposals for elementary school’s Science subject from 6th to 9th grade. A total of 24 curriculum proposals were gathered and examined. The results showed that only nine of these curricula dealt with neglected diseases as relevant content, still allowing the idea to persist that health is a strictly a biological good or a product of prescriptive actions and cognitive gains.
Keywords in Portuguese
Doenças NegligenciadasParâmetros curriculares nacionais
Currículo Ensino de ciências
Eduycação em saúde
Ensino fundamental
Keywords
Neglected diseasesGovernment curriculum proposals
Curriculum Science Education
Health education
Elementary School
Share