Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/18374
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12490]
Metadata
Show full item record
ESTUDO DE CASO E O CINEMA DE COMÉDIA: MODALIDADE DE METODOLOGIA ATIVA PARA O ENSINO DE DEONTOLOGIA E ÉTICA FARMACÊUTICA
Pedagogia da Alegria
Ciência & Arte
Educação Farmacêutica
Comédia
Alternative title
Case study and comedy movie: active methodologies for teaching Deontology and Farmaceuticals EthicsAffilliation
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Graduação em Farmácia. Campus Realengo. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Ensino em Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Ensino em Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Ensino em Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Ensino em Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ. Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho consiste no relato de um estudo exploratório para uma pesquisa de
Doutorado que abordará o uso de cinema de comédia no ensino de Deontologia
Farmacêutica como inspiração para a aplicação de um estudo de caso, modalidade de
Metodologia Ativa. A seleção desse tema encontra respaldo na literatura científica nas
Diretrizes Curriculares Nacionais da área, embora o enfoque escolhido ainda não tenha
sido extensamente explorado. A observação da prática pedagógica seguiu um roteiro
previamente desenvolvido e apresentou resultados promissores, o que encorajou à
continuidade e o aprofundamento dessa pesquisa.
Abstract
This paper is a report of an exploratory study for a post-graduate research that will
broach the use of comic movies as inspiration to employ a case study as a tool to teach
Pharmaceutical Deontology. The case study can be considered a kind of active
methodology. The choice of this theme can be supported by scientific literature in the
National Curriculum Guidelines of this area, although the approach chosen has not been
extensively explored. The observation of this pedagogical practice followed a
previously developed questionnaire and showed promising results, which encouraged
the continuation this research.
Keywords in Portuguese
Metodologias AtivasPedagogia da Alegria
Ciência & Arte
Educação Farmacêutica
Comédia
Share