Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17859
CARACTERIZAÇÃO DE MATERIAIS EDUCATIVOS IMPRESSOS SOBRE ESQUISTOSSOMOSE, UTILIZADOS PARA EDUCAÇÃO EM SAÚDE EM ÁREAS ENDÊMICAS NO BRASIL
Alternative title
Characterization of printed educational materials about schistosomiasis used in health education in endemic areas in BrazilAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Grupo de Pesquisas em Helmintologia e Malacologia Médica. Belo Horizonte. MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Grupo de Pesquisas em Helmintologia e Malacologia Médica. Belo Horizonte. MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Evandro Chagas. Belém, PA, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Grupo de Pesquisas em Helmintologia e Malacologia Médica. Belo Horizonte. MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Grupo de Pesquisas Políticas Públicas e Direitos Humanos em Saúde e Saneamento. Belo Horizonte. MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Grupo de Pesquisas em Helmintologia e Malacologia Médica. Belo Horizonte. MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Grupo de Pesquisas em Helmintologia e Malacologia Médica. Belo Horizonte. MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Evandro Chagas. Belém, PA, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Grupo de Pesquisas em Helmintologia e Malacologia Médica. Belo Horizonte. MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Grupo de Pesquisas Políticas Públicas e Direitos Humanos em Saúde e Saneamento. Belo Horizonte. MG, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Grupo de Pesquisas em Helmintologia e Malacologia Médica. Belo Horizonte. MG, Brasil
Abstract
OBJECTIVE: to characterize printed educational materials about schistosomiasis produced at federal, state and municipal levels in Brazil.
METHODS: the educational materials were characterized considering the following categories: 'format', 'parasite and intermediate host', 'definitive host (ill)' and 'disease'.
RESULTS: 60 materials were assessed, three had no information about risk activities and 41 indicated more than one popular name for the disease, thus allowing greater reach among the target audience in diverse endemic areas; the biological cycle was missing or incorrect in 53 materials; the intermediate host (snail) was incorrectly illustrated, with use of stereotyped images in 39 and no image in one material; diagnosis was mentioned in 36 materials.
CONCLUSION: the printed educational materials assessed had incorrect content which may compromise health education efforts; little attention was paid to schistosomiasis diagnosis.
Share