Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17020
DESAFIOS PARA O ATUAL GOVERNO NA ÁREA DE COMUNICAÇÃO
Desafíos para el gobierno brasileño actual referentes a las políticas de comunicación
Marco regulatório das comunicações
Regulamentação da mídia
Democratização dos meios de comunicação
Lei da Mídia Democrática
Regulatory framework for communications
Media regulation
Democratization of the mass media
Lei da Mídia Democrática (a bill of popular initiative to democratization of Brazilian media)
Marco reglamentario de las comunicaciones
Reglamentación de los medios de comunicación masivos
Democratización de los medios de comunicación masivos
Lei da Mídia Democrática (proyecto de ley de iniciativa popular para democratización de los medios de comunicación masivos en Brasil)
Dantas, Marcos | Date Issued:
2015
Alternative title
Communication policy related challenges for the current Brazilian governmentDesafíos para el gobierno brasileño actual referentes a las políticas de comunicación
Author
Affilliation
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Escola de Comunicação. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
São muitos os desafios a serem enfrentados pelo Ministério das Comunicações no mandato que se iniciou em janeiro de 2015. Trata-se, aqui, especificamente dos desafios para regulamentar as comunicações no país, apresentando elementos para pensar um modelo estratégico que supere a ideia de combate a determinados grupos de mídia. A partir da visão de que os meios de comunicação não são apenas veículos de informação noticiosa ou jornalística, e sim espaços de entretenimento e de acesso à cultura e educação – no sentido mais amplo dessas palavras –, defende-se a ideia de um projeto de regulamentação que favoreça a competição e diversificação de vozes e imagens que fortaleçam a cultura brasileira, nacional e regional, com ampla repercussão social.
Abstract
There are a number of challenges to be tackled by the Ministry of Communications under the mandate that began last January. Here a specific approach deals with the challenges to regulate the Brazilian media, presenting elements to develop a strategic model that should transcend the idea of combatting certain media groups. From the viewpoint that the mass media are more than mere vehicles for transmitting news or journalistic information to the degree that they also are entertainment organs and ways of accessing culture and education – in the broadest sense of those words – the government must develop a regulation project stimulating competition and diversification of voices and images that provides for strengthening Brazilian national and regional culture, a project that should have broad social effect.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
Son muchos los desafíos que el Ministerio de las Comunicaciones tendrá que enfrentar en el mandato que se inició en enero del 2015. Se trata aquí, específicamente, de los desafíos para reglamentar las comunicaciones en Brasil, presentando elementos para pensar un modelo estratégico que supere la idea de combatir determinados grupos de medios. A partir de la visión de que los medios de comunicación no son apenas vehículos de información noticiosa o periodística y sí espacios de entretenimiento y de acceso a la cultura y a la educación – en el sentido más amplio de estas palabras – se defiende la idea de un proyecto de reglamentación que favorezca la competencia y la diversificación de voces e imágenes que fortalezcan la cultura brasileña, nacional y regional, con amplia repercusión social.
Keywords in Portuguese
Política de comunicaçãoMarco regulatório das comunicações
Regulamentação da mídia
Democratização dos meios de comunicação
Lei da Mídia Democrática
Keywords
Communication policyRegulatory framework for communications
Media regulation
Democratization of the mass media
Lei da Mídia Democrática (a bill of popular initiative to democratization of Brazilian media)
Keywords in Spanish
Política de comunicaciónMarco reglamentario de las comunicaciones
Reglamentación de los medios de comunicación masivos
Democratización de los medios de comunicación masivos
Lei da Mídia Democrática (proyecto de ley de iniciativa popular para democratización de los medios de comunicación masivos en Brasil)
Share