Author | Costa, Renato da Gama-Rosa | |
Author | Silva, Claudia G. Thaumaturgo da | |
Author | Cohen, Simone Cynamon | |
Access date | 2016-08-24T17:22:10Z | |
Available date | 2016-08-24T17:22:10Z | |
Document date | 2013 | |
Citation | COSTA, Renato Gama-Rosa; SILVA, Claudia G. Thaumaturgo da; COHEN, Simone Cynamon. A origem do caos: a crise da mobilidade no Rio de Janeiro e a ameaça à saúde urbana. Cadernos Metrópole, São Paulo, v.15, n. 30, p. 411-431, Jul.-Dez. 2013. | pt_BR |
ISSN | 2236-9996 | pt_BR |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/15369 | |
Abstract in Portuguese | Este artigo versa sobre a mobilidade urbana e suas consequências na saúde urbana. Pretende igualmente apresentar pesquisas recentes sobre o tema e as razões históricas que transformaram o automóvel no principal meio de transporte brasileiro, ao menos para as classes mais favorecidas, em detrimento dos transportes públicos, utilizados pela grande massa de trabalhadores. O uso excessivo do automóvel compromete a qualidade do ar, que, somado ao estresse, à vibração e ao ruído, atinge a saúde e a qualidade de vida da população exposta aos transtornos causados pelos longos engarrafamentos. No Rio de Janeiro, esse fenômeno atinge uma etapa delicada, no momento em que se prepara para ser sede da Copa de Mundo de 2014 e as Olimpíadas de 2016. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Publisher | Observatório das Metrópoles | pt_BR |
Rights | open access | pt_BR |
Subject in Portuguese | Mobilidade Urbana | pt_BR |
Subject in Portuguese | Rio de Janeiro | pt_BR |
Title | A origem do caos – a crise de mobilidade no Rio de Janeiro e a ameaça à saúde urbana | pt_BR |
Alternative title | The origin of chaos – the mobility crisis in Rio de Janeiro and the threat to urban health | pt_BR |
Type | Article | pt_BR |
Abstract | This article approaches urban mobility and its consequences to urban health. In addition, it presents recent studies about the subject and the historical reasons that have transformed the automobile into the main Brazilian means of transport, at least to the higher classes, to the detriment of public transport, used by the great mass of workers. The excessive use of automobiles affects air quality, and this, added to stress, vibration and noise, damages the health and the quality of life of the population that is exposed to the problems caused by long traffic jams. In Rio de Janeiro, this phenomenon has reached a delicate stage, in the moment that the metropolis is preparing itself to receive the 2014 World Cup and the 2016 Olympic Games. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Subject | Urban Health | pt_BR |
Subject | Transportation | pt_BR |
Subject | Environmental Health | pt_BR |
Subject | Urban Mobility | pt_BR |
DeCS | Saúde da População Urbana | pt_BR |
DeCS | Transportes | pt_BR |
DeCS | Saúde Ambiental | pt_BR |