Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/14759
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12490]
Metadata
Show full item record
A ALEGRIA NA ESCOLA E NO ENSINO DE DEONTOLOGIA FARMACÊUTICA
Alternative title
Joy in school in pharmaceutical deontology educationAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O artigo aborda os referenciais teóricos que podem fundamentar a escolha do uso de filmes de comédia
hollywoodiana em aporte ao ensino de Deontologia Farmacêutica. Foram utilizados cinco filmes como
subsídio para um estudo de caso aplicado como avaliação final da disciplina. Um estudo exploratório e a
observação da aplicação da estratégia de ensino ao longo dos anos de 2012 e 2013 confirmam sua aplicabilidade.
Acredita-se no uso do cinema no ensino pelo potencial midiático que este possui, por ser um veículo
importante de educação científica, e neste caso, na comédia, pelo poder de crítica social que a comicidade
das profissões possui e pela apropriação da Pedagogia da Alegria proposta por Snyders como caminho profícuo
para formação humanística.
Abstract
This article discusses theories that may ground the choice to make use of Hollywood comedy movies to
teach Deontology and Ethics in Pharmacy courses. Five films have been used to support a case study employed
as final evaluation of a course. An exploratory study and the observation of the pedagogical practice
along the years of 2012 and 2013 have shown its applicability. The use of film in teaching practices may
be justified by its potential as media, by its capacity to disseminate scientific education and in the specific
situation of comedy movies, by the power of social critique that the comicalness of professions holds and by
the appropriation of Snyder´s Pedagogy of Joy as a fruitful way towards Humanistic Education.
Share